Kies taal

Close

Falck waakt over Red Bull Air Race

Bij de Red Bull Air Race draait het om duizelingwekkende snelheden en bloedstollende luchtmanoeuvres. Maar ook om veiligheid en snelle respons als een toestel crasht of een noodlanding maakt. Sinds 2016 waakt Falck over de veiligheid van de prestigieuze luchtrace. 

De Red Bull Air Race is de ‘Formule 1’ van de vliegwereld. Na een pauze van enkele jaren trekt het internationale luchtrace-evenement sinds 2013 weer de wereld over. De Red Bull Air Race heeft races zowel boven land als boven water op locaties wereldwijd.

Wat is de Red Bull Air Race?
De Red Bull Air Race World Championship beschikt over 's werelds beste racepiloten in een motorsportwedstrijd die snelheid, precisie en vaardigheden combineert. Met behulp van de snelste, meest behendige, lichtgewicht racevliegtuigen, halen de piloten snelheden van 370 kilometer per uur met krachten die op kunnen lopen tot maximaal 10G terwijl ze slalommend over een track met 25 meter hoge, luchtgevulde pylonen vliegen. In 2014 werd de Challenger Cup opgezet om de volgende generatie piloten een handje te helpen bij het ontwikkelen van vaardigheden die nodig zijn om in de Masterclass uit te kunnen komen.

Falck en de Red Bull Air Race
In de dagen voorafgaand aan de race is het Rescue team van Falck aanwezig op de racelocatie. Daar schouwen we niet alleen het hele inzetgebied waarin we actief zijn, maar ook alle deelnemende toestellen. Voor elk individueel vliegtuig is een aanvalskaart gemaakt met de belangrijkste technische gegevens van het toestel en informatie over de piloot. Voorafgaand aan de races wordt geoefend samen met de locale hulpverleners.
​​​
​Het grote voordeel daarvan is dat onze mensen precies weten waar belangrijke onderdelen zitten, zoals handels om het toestel te openen en de noodzuurstofvoorziening voor de piloot. Ook zijn hulpverleners en piloten dan bij een ongeval goed op elkaar ingespeeld.​

De locatie bepaalt de eisen voor de responsorganisatie. De terreingesteldheid en de infrastructuur bepalen met hoeveel teams we aan de rand van de racebox moeten staan om op elke plek binnen 40 seconden aanwezig te kunnen zijn. We werken met compacte teams van drie of vier man met snelle pick-upvoertuigen. De team leader en de incident commander worden door Falck vanuit Nederland ingevlogen. De overige teamleden zijn lokale brandweermensen. Als de race boven water plaats vindt, zoals bijvoorbeeld in Abu Dhabi en Boedapest, hebben we ook snelle boten met getrainde duikers paraat. Ons primaire doel is na een crash of noodlanding de piloot zo snel mogelijk veilig uit zijn toestel te halen. Omdat de toestellen een lichte constructie hebben, kunnen we met licht redgereedschap op accu’s goed uit de voeten. Ook voor brandbestrijding hebben we geen zwaar geschut nodig. Om gewicht te besparen en vanuit veiligheidsoverwegingen, hebben de toestellen maar maximaal 50 liter brandstof bij zich. Met een paar stevige handbrandblussers kunnen we dergelijke brandscenario’s makkelijk aan. Het voordeel van de lichte uitrusting is dat we daardoor heel mobiel en wendbaar zijn en geen ingewikkeld logistiek concept nodig hebben.

Artikel Fire & Rescue
In september 2017 vond de eerste landrace van 2017 plaats op de EuroSpeedway in Lausitz, Duitsland. Ann-Marie Knegt van Fire & Rescue bracht verslag uit van deze race en de rol van Falck in de Red Bull Air Race. Het artikel van Fire & Rescue is hier​ terug te lezen.



​Beerweg 101
(Havennummer 7033)
3199 LM Maasvlakte - Rotterdam​​​​​​​​​

T. +31(0) 181 376 666
E. fireacademy@falck.com​
(industriële veiligheid) of
E. publiekeveiligheid@falck.nl
(hulpverleningsdiensten bij de overheid)

Falck Fire Academy, Beerweg 101, 3199 LM Maasvlakte - Rotterdam | email: fireacademy@falck.com  | tel: +31(0) 181 376 666 | Cookies