Close

Het brandalarm gaat... En nu?

Louis Nijland is Consultant bij Falck Prevention en adviseert organisaties met het inrichten van hun BHV-organisatie. In deze column vertelt hij wat in hij dagelijkse werk tegenkomt. 

,,Als Consultant van Falck komen we bij allerlei soorten bedrijven en instellingen om hen te adviseren over bedrijfshulpverlening. Eén van de eerste vragen die we meestal stellen is, wat er gebeurt als het alarm afgaat. “Nou dan gaan we ontruimen”, is het meest simpele en meest gegeven antwoord. Helaas horen we ook vaak dat men het niet weet. Men weet niet wat er met het gebouw gebeurt, bijvoorbeeld of er automatische deuren open of dicht gaan, of de liften naar de begane grond gaan, enzovoort. Wat de BHV doet, weet men ook niet precies. De BHV’ers zelf wel, als het goed is, maar niet de medewerkers of – erger nog – de receptie. Vaak wordt er van uitgegaan dat de BHV’ers zich bij de receptie verzamelen een hesje aantrekken (sommigen zetten een helm op) en dan in actie komen door ‘gewapend’ met een brandblusser, AED en EHBO-koffer door het gebouw rennen en iedereen naar buiten te sturen. Dat lijkt allemaal onprofessioneel, maar komt helaas maar al te vaak voor. 

​Vorige maand nog was ik bij een instelling in de zorg. Op de zorglocaties was alles goed geregeld, maar toen ik vroeg hoe het in de verschillende kantoren geregeld was, of er een ontruimingsplan was en een plan hoe te handelen als taken van de betreffende vestiging door andere vestigingen moeten worden overgenomen, haalde men schuldbewust de schouders op. En daar ligt nu juist de grote uitdaging.​
Als een alarm afgaat, gaan de meeste mensen vanzelf naar buiten. De directie vindt dat belangrijk en draagt dat zelf ook uit door – ook al hebben ze bezoek – naar de verzamelplaats te gaan en te wachten op nadere instructies of informatie. Maar wat doen de BHV’ers? Natuurlijk zo snel mogelijk de oorzaak van het alarm achterhalen zodat – bij een kleine brand – erger voorkomen kan worden, collega’s geholpen of gered kunnen worden en de aankomende brandweer van de juiste informatie kunnen voorzien, zodat de schade tot een minimum beperkt blijft. Dat alles onder leiding van het hoofd of de Ploegleider BHV.
De belangrijkste en eerste vraag die een hoofd BHV zichzelf moet stellen is: “Wat gebeurt er als het alarm afgaat!” Alleen met dit antwoord kan een goede BHV-organisatie opgezet en/of verbeterd worden.''

Louis Nijland, Consultant Falck Prevention



Meer informatie en inschrijvingen 
Wilt u meer informatie over het inrichten van een BHV-organisatie? U kunt contact opnemen met Falck Prevention via 
prevention@falck.nl of via telefoonnummer 030 - 2427070.

 ​​



Falck Prevention
Postbus 8223
3503 RE Utrecht​​​​​

​T. 030 242 70 70
E. prevention@falck.nl

​Falck Prevention (handelsnaam van Prevention & Safety B.V.)
Albert Plesmanweg 4 
4462 GC Goes
Kvk nr. 66663016
BTW nr. NL856651175B01

​Algemene voorwaarden​​​
Wet- en regelgeving
Disclaimer
Links

​​Aangesloten bij Goede-BHV50x37.jpg

Falck Prevention, Spoordijk 17, 3534 BD Utrecht | email: prevention@falck.nl  | tel: +31(0) 30 242 70 70 | Cookies