De standaardprocedures binnen een bedrijf of organisatie zijn niet afgestemd op crisissituaties. Deze procedures van ‘alledag’ vormen vaak een hindernis voor effectief optreden in tijden van een crisis. Tijdens een crisis is sneller maar doordacht optreden belangrijk.
Effectief optreden, schade voor de organisatie beperken en sterker dan voorheen uit de crisis komen. Dat kan, wanneer je als organisatie voorbereid bent.
Crisissituaties
Bekende crisissituaties waar een bedrijf mee te maken kan hebben:
- Bedrijfsongevallen
- Brand
- Technische problemen
- Menselijk falen
- Misdrijven of aanslagen
- Giflozingen.
Maar een crisissituatie kan ook het gevolg zijn van:
- Stakingen of protestacties
- Reorganisaties
- Overnames/fusies
- Gerechtelijke procedures/uitspraken
- Wijziging vergunning of wetgeving.
Bedrijfscontinuïteit
Wat is echter het effect van een crisis op uw bedrijfscontinuïteit? In hoeverre bent u daadwerkelijk voorbereid op een crisis? Welke acties zijn buiten de incidentbestrijding nodig om zo snel mogelijk weer ‘in bedrijf’ te zijn?
Omgaan met crisissituaties
Crisis veroorzaakt chaos, dit wijst de praktijk vaak uit. Gelukkig niet in alle gevallen; is uw organisatie goed voorbereid dan kan chaos voorkomen worden. Falck kan u helpen om goed voorbereid te zijn op een eventuele crisissituatie.
Falck helpt
Tijdens onze crisismanagementsessies trainen wij managementteams als crisismanagementteams. Welke rollen zijn nodig in het team? Op welke wijze neemt u snel en accurate besluiten? Falck leert u de kunst van het scenario-denken waardoor u verder vooruit kunt kijken. Als crisismanagementteam is het zaak dat u zich niet direct bezig houdt met de bestrijding van het incident, maar dat de focus juist ligt op de effecten hiervan.